Autogas-servis-Union-Karic

hho sistem

 

amss ciah auto gas oprema ispitivanje

svet

aeplg portal srbija

Srpski

English

Profesionalni pristup

Tim naših stručnjaka na čelu sa mašinskim inženjerima, će odrediti najpogodniji uređaj za Vaš automobil.

Posebne pogodnosti za preduzeća

Neka Vaš vozni park uštedi novac za održavanje ugradnjom auto gas uređaja.

Merljivi rezultati

Bilo da vozite na benzin ili dizel, sa našim uređajima ćete osetno primetiti smanjenje izdataka za gorivo.

 

Najčešća pitanja i odgovori o autogasu

UGRADNJA AUTOGASA U VAé AUTOMOBIL
LAKI SERVIS VOZILA:
PRODAJA I UGRADNJA: ULJA, FILTERA, UPRAVLJAČKIH, KOČIONIH I MEHANIZAMA TRAPA, PLOČICA, PAKNOVA, RASHLADNIH I KOČIONIH TEČNOSTI... VULKANIZERSKE USLUGE: PRODAJA GUMA, FELNI, RATKAPNI, MONTAŽA, SERVIS, BALANSIRANJE...   

  
Pogledaj Auto Centar UK Plus na većoj mapi

Telefoni: 011.27.59.058, 064.186.98.88
Dragoslava Srejovića 32, Ćalije – Karaburma, 11108 Beograd – Srbija detaljnije...

 

Pitanje: Da li ima štetnih posledica ukoliko se motor startuje na plin (TNG)?
Bogdan

Odgovor:
Gotovo svaki majstor će Vam reći da obavezno palite automobil na benzin.

Isparivaču je potrebna topla voda iz rashladnog sistema koja zagreva TNG (tečni naftni gas) i prevodi ga iz tečnog u gasovito stanje. Ukoliko je motor hladan, gas će se preterano hladiti tokom isparavanja, zbog čega može doći do oštećenja pojedinih komponenti. Može se desiti i da TNG stigne do usisne grane u tečnom stanju, tako da se dobija prebogata smeša.
Međutim, ovu preporuku mnogi ne poštuju i uvek startuju motor na plin, pa čak i zimi. I nama su poznati primeri da neki vozači to rade godinama bez ikakvih problema.
Na kraju, mi Vam preporučujemo da pratite savet majstora, ali ukoliko odlučite suprotno, ipak povremeno koristite benzin, kako bi sistem ostao u ispravnom stanju.

Pitanje: Da li mogu da dobijem atest za plin ako nemam nijedan dokument/sertifikat?

Odgovor:
Da bi se dobio atest za kompletan TNG uređaj, u ovlašćenim ustanovama traže atest za rezervoar i isparivač. 
Međutim, to nije neophodno ukoliko se na samom rezervoaru ili isparivaču nalaze validni podaci, koji će poslužiti umesto atesta. 
Ukoliko nema ni tih podataka, rezervoar se može odneti u Institut Mihailo Pupin na ispitivanje u Volginoj 12 u Beogradu, gde se dobija atest ukoliko prođe kontrolu. 
Što se tiče isparivača, ako nema podataka moraće da se ugrađuje novi.


Pitanje: Kako se može dobiti atest tng uređaja ugrađenog u fiću?

Odgovor:
Moguće je ugraditi TNG uređaj u "fiću", tako da se rezervoar smesti iza zadnje klupe ili na krov, kada je potrebno montirati posebne nosače.


Pitanje: U koja sve vozila je moguce ugraditi plinski pogon?


Odgovor:
Pogon na gas moguće je ugraditi u skoro sva vozila na benzinski pogon, postoji vrlo mali broj vozila koja stvaraju probleme (npr. neka vozila sa turbinom). Novija tehnologija (flying injection) omogućuje ugradnju opreme za gas u sva vozila, kao i u generaciju motora s plastičnim usisnim granama.



Pitanje: Koliko prostora gubim u svom prtljažniku ugradnjom plina?


Odgovor:
To zavisi o veličini rezervoara koji ugrađujete i o tipu vozila u koje se ugrađuje gasna instalacija. U proseku se gubi između 20%-30% prostora. Toroidni rezervoari (izgled automobilske gume) se ugrađuju u prostor namenjen za rezervnu gumu, pa samom njihovom ugradnjom prtljažnik ostaje slobodan.



Pitanje: Da li ugradnjom gasa gubim na brzini vozila i da li su performanse vozila manje?


Odgovor:
Prilikom ugradnje klasične gasne instalacije na brzini se gubi cca 5%, a na snazi cca 10%, dok je rad motora tiši i mirniji. Kod direktnog ubrizgavanja (flying injection) gubitak snage je gotovo zanemariv, a po testovima proizvodača gasnih uređaja iznosi manje od 2%.



Pitanje: Zbog toplote raste pritisak. Kada je automobil na suncu da li može doći do eksplozije?

Odgovor:
Upravo iz tog razloga rezervoar se puni 80%. Proizvođači testiraju rezervoare na pritisak od 30 bara, pa praktično rezervoari ne bi eksplodirali ni da su napunjeni 100%. Uz sve te sigurnosne mere, na sam razervoar postavlja se ventil koji u slučaju visokog pritiska ima ulogu rasterećivanja rezervoara, tako da do eksplozije nikako ne može da dođe. 
Rezervoar i sigurnosne trake za vezivanje projektovani su tako da ni u slučaju požara ne mogu da eksplodiraju, a u slučaju teže saobraćajne nesreće, dokazano je da su dodatni štit od udarca.



Pitanje: Da li se oseća neprijatan miris u automobilu od gasa?

Odgovor:
Poštovana Milice,

uz pravilnu ugradnju i podešavanje ne sme se osećati miris gasa. Neprijatan miris, odnosno miris gasa, ukazuje na neki kvar i treba posetiti servis.



Pitanje: Koliko često je potrebno servisirati i kontrolisati uređaje za gas u automobilu?


Odgovor:
Kontrolu gasnih instalacija potrebno je vršiti nakon prijeđenih 20 000 km ili jednom godišnje. Neke elemente je potrebno zameniti i kontrolisati i ranije. Neki delovi se menjaju nakon pređenih 50 000 km. U svakom slučaju poštujte pisano uputstvo koje ste dobili u servisu gde ste ugradili uređaj kako bi imali važeću garanciju na njega.



Pitanje: Zašto se fabrički ne proizvode automobili na tng?


Odgovor:
Iz neobjašnjivih razloga se automobili na gas ne proizvode sem nekih retkih izuzetaka. Kod nekih proizvođača automobila može se naruciti automobil sa ugrađenom gasnom instalacijom. Svetski proizvođači automobila na primer Citroen, Peugeot, Daewoo, Renault, Mercedes, koriste neke uređaje u serijskoj ugradnji.



Pitanje: Da li u zimskim uslovima može biti problema kod paljenja automobila?


Odgovor:
U zimskim mesecima, kod starijih automobila sa karburatorom, postoji mogućnost težeg paljenja, dok kod vozila sa ubrizgavanjem ne postoji, obzirom da se auto uvek pali na benzin, a u zavisnosti od sistema uređaja nakon određenog broja obrtaja motora automatski se prebacuje s benzina na gas, ili nakon dostignute određene radne temperature.



Pitanje: U slučaju sudara, što je potrebno učiniti?

Odgovor:
U slučaju sudara dovoljno je zatvoriti izlazni ventil na rezervoaru gasa, a kod novijih modela postoji elektroventil koji automatski, pri gašenju kontakta na vozilu, isključuje dovod gasa.



Pitanje: Kakav je uticaj na rad motora na kome je ugrađen gas?


Odgovor:
Autogas zbog svojih karakteristika ima povoljan uticaj na motor. Trajnost motora se uvećava za cca 35 % u odnosu na benzin, tiši je rad motora, cilindri se manje troše, veća je trajnost ulja u motoru, katalizatora a trajnost lambda sonde se udvostručuje. Potpuno sagorevanje smese gas-vazduh u cilindrima motora ne dovodi do gubitka goriva u izduvnim gasovima, koji su mnogo čistiji.



Pitanje: Da li se u auto na dizel može ugraditi gas?

Odgovor:
Može se ugraditi gasna oprema u dizel automobil, ali je isplativost pod velikim znakom pitanja.



Pitanje: Koliko košta ugradnja opreme za gas?

Odgovor:
Najbolje je za to pitanje da se direktno obratite na naše telefone ili mail-ove da biste dobili konkretnu informaciju za vaš tip auta, jer se cene dosta razlikuju u zavisnosti od opreme i tipa auta.



Pitanje: Da li je za prelazak granice potreban atest?

Odgovor:
Atest izvadite zbog Vaše bezbednosti, a ne zbog policije. Pritom, možete preći granicu mnogo puta bez problema, ali kada Vam ga jednom zatraže, pokajaćete se što ga nemate.

(Tečni naftni gas) i njegove karakteristike

TNG je smeša gasova koji nastaju u procesu prerade nafte, a sastoji se od dominatnih gasova propana i butana uz manje količine propena, butena i pentana.

Sastav smeše je sezonski promenljiv tokom godine u zavisnosti od spoljnih temperaturnih uslova i taj odnos gasova je standardizovan i precizno određen.

TNG je lako isparljiv na atmosferskom pritisku i zato se pod pritiskom skladišti tečnom stanju u čeličnim sudovima, ali se popunjenost rezervoara ograničava na 80%  zbog velikog koeficijenta termičkog širenja. 

TNG je potpuno bezbedan u odnosu na bezin ili dizel imajući u vidu da momentalno isparava u kontaktu sa vazduhom, a opasnost zagađenja zemljišta i vode praktično ne postoji.

Zbog svojih povoljnih karakteristika, TNG ima vrlo široku primenu kao gorivo za domaćinstva, u industriji, u poljoprivredi i kao gorivo za SUS motore. 

Tečni naftni gas (TNG), predstavlja smešu propana C3H8 i butana C4H10, koja je uskladištena na povišenom pritisku, tako da se obe, pri normalnim uslovima gasovite komponente, nalaze u tečnom stanju. Udeo pojedinih komponenata u TNG-u se razlikuje od države do države.

TNG se u svakodnevnom govoru pominje kao propan-butan ili butan. TNG je bezbojan, i kao gas i kao tečnost, nema miris, tako da mu se iz bezbednosnih razloga dodaje jaka aromatična supstanca (etil-merkaptan ili dimetil-sulfid) koja svojim oštrim i neprijatnim mirisom upozorava na curenje gasa iz rezervoara. Već pri koncentracijama TNG u vazduhu od 0.4% intenzivno se oseća miris dodate supstance.

Za i protiv TNG

 Prednosti TNG (LPG)

 Jeftiniji je, bezbedniji je, čistiji je !

  • Značajno povećavnje radijusa kretanja zbog povećane ukupne količine goriva.

  • Ekonomičnije korišćenje automobila i produženje veka motora.

  • Produženje trajanja motornog ulja.

  • Kvalitetno sagorevanje čak i u vrlo različitim uslovima, a tokom sagorevanja ne stvaraju se naslage na klipovima i ventilima.

  • TNG omogućava lako startovanje pri svim vremenskim uslovima.

  • Poseduje visoku otpornost na detonaciju, pa dopušta rad sa višim stepenima kompresije, što doprinosi povećanju ekonomičnosti motora.

  • U normalnim uslovima nalazi se u gasnom stanju, pa ne stvara kondenzat, tako da ne postoji opasnost od razređivanja ulja za podmazivanje.

  • U gasnim gorivima nema aditiva koji se dodaju benzinima, a koji utiču na stvaranje naslaga i koroziono su agresivni.

  • Vek katalizatora i lambda sonde bitno se produžava, kao i vek izduvnog sistema.

  • Nema mogućnosti krađe goriva itd.

  • TNG se brzo i lako  meša sa vazduhom pa jednostavno obrazuje smešu potrebnih karakteristika - lako se homogenizuje u smeši, što omogućava ujednačenu distribuciju smeše kod višecilindričnih motora.

  • Sagoreva bez dima, ostataka, taloga i neprijatnih mirisa.

  • Umanjena emisija CO2.

Nedostaci TNG:

  • Zabrana parkiranja u podzemnim garažama.

  • Smanjenje prtljažnog prostora.

  • Veća težina vozila.

  • Početni troškovi ugradnje.

Predrasude o TNG

Bezbednost pogona na TNG je danas potpuno uporediva sa pogonom na ostala goriva, čak se može tvrditi da je TNG bezbedniji.

Svi rezervoari su metalni za razliku od plastičnih benzinskih i podležu rigoroznim bezbednosnim kontrolama i standardizaciji na pritisku od 3 Mpa. Certifikat ima rok trajanja 10 godina i posle toga se rezervoar menja.

Glavna garancija bezbednosti je multiventil koji je montiran direktno na rezervoar i koji ima vise bezbednosnih funkcija. On onemogucava da se rezervoar napuni više od 80 % što  je značajno zbog širenja gasa na različitim temperaturama. Istovremeno, multiventil se otvara u slucaju prevelikog pritiska i ispusta neophodnu i ograničenu količinu gasa koji se odmah razređuje u dodiru sa vazduhom. 

U slučaju požara ova minimalna ispuštena količina gasa sagoreva i rezervoar ostaje bezbedan, a mogućnost eksplozije zbog visokog pritiska više ne postoji jer se dodatnim povećanjem temperature ponovo kontrolisano ispušta minimalna količina gasa.

Ukoliko dođe do oštećenja bakarnih cevi koje su su povezane sa motorom, multiventil automatski prekida dovod odnosno curenje gasa, dodatnu bezbednost pruža samostalna komora u okviru rezervoara. „Izvetravanje” gas učinjeno je tako da bude van automobila.

Treba imati u vidu da bezbednost TNG (LPG) opreme i rezervoara u velikoj meri zavisi od kvalitetne i odgovorne ugradnje. Zato se uvek treba pre odlučiti za ozbiljan i profesionalan servis nego za jeftiniju „improvizaciju”.

Istorijat primene TNG

LPG pretstavlja skraćenicu koja potiče od "Liquefied Petroleum Gas", što u prevodu znači naftni gas u tečnom stanju. Kod nas je najčešce u upotrebi skraćenica TNG, a u praksi se mogu za isti pojam sresti i skraćenice TNG, GPL kao i naziv autogas. 

Autogas kao alternativno i ekološko pogonsko gorivo postaje naročito aktuelno u našoj zemji u poslednje vreme što je naročito uslovljeno povećanjem broja autogas pumpi širom naše zemlje, gde je moguće kupovati autogas.

Još početkom devetnaestog veka otpočeli su eksperimenti u vezi sa korišćenjem gasa kao pogonskog goriva. Philippe Lebon (1801), William Cecyl(1817), Samuel Brown (1823), Lemuel Wellman (1833) i Etienne Lenoir (1860) daju konstrukciona rešenja motora sa pogonom na gas. 
Na temelju tih iskustava Christian Reithman okončava planove za izradu dvocilindricnog motora na gas 1876. godine.

I pored činjenice da su ostvareni uspešni rezultati u proizvodnji oko 30.000 ovih motora, potreba za brzim motorima u to vreme dovela je do ideje bržeg benzinskog motora , koji je proizveden 1882. godine u Daimler&Mayback. Motore na gas nakon tog perioda zamenjuju motori na benzinski pogon koji se od 1886 godine i koriste u autoindustriji.

Problemi sa transportom gasa, zbog činjenice da nije bio poznat postupak sabijanja gasa predstavljao je glavni razlog prelaska na benzin kao pogonsko gorivo.
Sa ekonomskom krizom koja je zahvatila svet u periodu 1920 i 1940 godine aktuelizuje se korišćenje gasa kao pogonskog goriva prvenstveno zbog njegove pristupačne cene da bi se taj trend ekonomskim oporavkom napustio.

 

Pretraga sajta

Učitavanje polja za pretragu

Želite da Vas obaveštavamo
o novostima putem mail-a?

U ovo polje upišite vašu e-mail adresu.

Novosti

Video kanal

Posetite naš video kanal i pronađite odgovore na sva vaša pitanja.
Serviseri, pratite propuštene obuke.


 

Akcija - poklon svećice "Brisk"

Uz svaki ugrađeni uređaj poklanjamo set "BRISK SILVER" svećica za аutogas


 

Prijavite se za besplatnu obuku

Svim serviserima zainteresovanim za obuku ugardnje i podešavanja komp. jedinica novijeg datuma, obezbedili smo besplatnu obuku...

 

Pronadjite nas na Facebook-u


Zanimljivosti iz sveta automobila
Detaljnije...